Wednesday, September 7, 2011

Korang taw Baraan?

Korang taw ape itu “baraan”??Adakah ianya seperti api yang membara lalu dipanggil baraan??.Oke,sekarang  gua nak share dengan korang tentang ape yang dimaksudkan dengan “baraan”.

Baraan ni  dalam dewan bahasa dan pustaka gua pown xtaw .Tapi yang gua paham baraan ni macam tradisi menziarah dari rumah ke rumah pada hari raye aidilfitri dalam kuantiti manusia yang ramai.Oke,sebut tentang baraan,gua nak cerita sikit ape yang terbuku dalam hati sanubari ini.Cewahh bermadah pula.Gua dah join baraan ni dari kecik lagi,tapi tak ingat la dari umur brpe,yang gua ingat dari zaman gua jahilliah dulu kecik+comely+pendek bile salam je dengan tuan rumah kompem dapat duet raye.Tapi sekarang dah tak boleh dah sbb gua dh tinggi macam tuan rumah mane nak dapat duet raye.Tapi tetap “have fun” join baraan.

Seronok sebenarnya kalau join baraan ni,terutamanya makanan.makanan sedap gile smpai korang tak kan larat nak makan dah.Tahun ni gua join baraan tapi sorang-sorang je sebab cousin gua yang selalu teman gua balik rumah dia kat Kluang,Johor.Lepas habis baraan baru dia sampai rumah nenek gua kat Parit Raja,Batu Pahat,Johor.


#ini gambar gua sempat amik sebagai bahan bukti..hehe



~Have A Nice Day~

10 comments:

kim heeruul said...

tapi duit raya tak dpt bai..kah kah kah..

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

hahaha...xpew janji puas beraye...keh3

nurullaien said...

bang..saya kecik lagi..
boleh bagi saya duit raya?
hehehe..

VIRTUOSI GIRL said...

ouh baraan.
emm.ala tiap2 tahun i kena join baraan.penat la tapi best .boleh kenal orang kampung
hehe

amalyna said...

salam..bkn ade niat pape just terbce..xelok la gune bahase "zaman jahiliah"maksod zaman jahiliah nie bermaksud bodoh dan sesat atau jahil..erk..sory la terbahase kasar..juz xelok lah klau owg yg xtaw maksod "zaman jahiliah nie takot terslh erti..

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

ain: cewahh..xmalu nak mintak duet raye

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

mira: hehe..really?..nnt ley baraan sesama

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

lyn: opsss..sorry2...okey zaman xberapa jahil la..bole tak?

amalyna said...

yea..myb~

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

hihihi^^